Spelronde 2: De Robot Reageert!

bliepp robot reageert.png

De spelronde De Robot Reageert! laat je op verschillende manieren kijken naar situaties over gepersonaliseerd leren. Helpt het om eens ver vooruit te kijken als een echte visionair? Hoe was het om in de huid van een cynicus te kruipen? Waren de beren op de weg die je tegenkwam realistisch?

Bekijk meer over de toekomst van de school

Nadenken over de school van de toekomst is van alle tijden. De robot voor de klas zagen we twintig jaar geleden al op tv! Bekijk ter inspiratie deze scene uit een TELEAC-productie uit 1998 over hoe een schoolklas denkt over de toekomst.

Lees meer over gepersonaliseerd leren

Ben je op zoek naar meer inspiratie, informatie en ondersteuning over gepersonaliseerd leren? Lees dan de onderstaande artikelen over gepersonaliseerd leren, digitale leermiddelen en leerlingvolgsystemen.

  • In het teamspel Bliepp! bekijk je de uitdagingen van gepersonaliseerd leren en maatwerk vanuit verschillende perspectieven. Een ander hulpmiddel om met je team op verschillende manieren naar maatwerk te kijken is het maatwerkkwadrant. Deze tool vind je, met andere nuttige tools, op kennisnetwijzer.nl.

  • Veel scholen zijn met hun vragen over gepersonaliseerd leren aan de slag gegaan. Ook hebben zij hun ervaringen gedeeld. In deze praktijkvoorbeelden lees je wellicht een herkenbaar dilemma bij jou op school.

  • Om als leraar beter aan te sluiten bij de persoonlijke leerroute van de leerling, helpt ICT met het bijhouden van de voortgang. Leerlingvolgsystemen zijn een voorbeeld, maar steeds vaker hoor je termen zoals dashboards en portfolio’s. In de publicatie Meer inzicht in voortgang met een overkoepelend dashboard lees je over de wensen van leraren ten aanzien van een overkoepelend dashboard en in welke situatie welk type dashboard relevant kan zijn.

  • Een aantal scholen hebben het werken met een overkoepelend dashboard getest in de proeftuin Rekenen. Hun inzichten vind je terug in het artikel 12 inzichten over het gaan werken met een overkoepelend dashboard.

  • Zicht op het leerproces, naar aanleiding van wat leerlingen in hun portfolio opnemen, is weer een andere vorm van volgen. Wat hierbij komt kijken lees je in het artikel Een digitaal portfolio? Breng het leerproces in beeld via een routekaart.

De leermiddelenketen en ICT en onderwijs

Het makkelijk vinden van leermateriaal, digitaal toegang krijgen tot de digitale leeromgeving en de voortgang van leerlingen kunnen volgen zijn onderdelen van de leermiddelenketen in het onderwijs. Wat is de leermiddelenketen? En waarom is het belangrijk om het onderwijs als keten te begrijpen?  Hoe wordt de leermiddelenketen zo goed mogelijk ingericht?


Direct met het Bliepp! teamspel aan de slag?

De handleiding, spel- en dashboardposters en andere ondersteunende materialen vind je op de downloadpagina.


Deel je ervaring met het spelen van het Bliepp! teamspel

Wij zijn benieuwd naar je ervaring met het spelen van het Bliepp! teamspel. Ga naar contact en laat ons weten wat je ervan vindt.