Spelronde 1: Jukebox

Jukebox_robot.png

Tijdens de Jukebox-spelronde heb je op een luchtige en grappige manier kennis gemaakt met algemene onderwerpen, kansen en knelpunten die je als school tegen kunt komen bij gepersonaliseerd leren met ICT. Ooit gedacht dat je een liedje van Marco Borsato kunt linken aan het gebruiken van digitale leermiddelen bij jou op school?

De Bliepp! playlist

De Jukeboxliedjes zijn te vinden op de Bliepp! Spotify playlist. Leuk om te gebruiken tijdens het spelen van de Jukebox-spelronde. Of gewoon om de liedjes nog eens terug te luisteren.

Bekijk meer over onderwijs en creativiteit

Een van de meest bekeken TED Talks gaat over onderwijs! Bekijk op YouTube dit grappige en gepassioneerde pleidooi voor creativiteit door Sir Ken Robinson.

Artikelen over gepersonaliseerd leren

Ben je op zoek naar meer inspiratie, informatie en ondersteuning over gepersonaliseerd leren? Lees dan de onderstaande artikelen.

  • Veel scholen stoeien met de inzet van ICT. Gebruik maken van ICT in het onderwijs gaat namelijk samen met veranderingen in het lesgeven, het organiseren van onderwijs en de infrastructuur van de school. De Inspiratiekaart: inspirerende ict-aanpak  laat zien met welke vragen andere scholen stoeien en hoe ze dit hebben aangepakt. Gepersonaliseerd leren is niet hetzelfde als geïndividualiseerd leren. Lees meer  over de verschillende definities van gepersonaliseerd leren om met je team over in gesprek te gaan.

  • Digitaal leermateriaal kan het onderwijs verrijken. Maar waar vind je digitaal materiaal? Er komt steeds meer beschikbaar, maar het is een uitdaging voor leraren om geschikt materiaal te vinden en te kiezen. Naast complete methodes is er ook veel aanvullend materiaal beschikbaar gekomen. Bekijk in het artikel Hoe weet ik welk (digitaal) leermateriaal er is en waar ik dat kan vinden? welke bronnen je zoal kunt raadplegen.

  • Steeds meer leerlingen kijken naar educatieve video’s op YouTube om te leren. Leraren kunnen niet meer achterblijven. De Radboud Universiteit laat in hun onderzoek zien dat video’s helpen, maar ook dat een leraar niet overbodig is. In het artikel Leren met YouTube: docenten kunnen niet meer achterblijven lees je hier meer over.

  • Misschien wil je wel aan de slag met ICT, maar kost het veel tijd en moeite om hier in te duiken. Wat kan ICT dan doen, zodat je juist meer tijd over houdt? ICT biedt potentie om de werkdruk voor leraren te verlagen. Lees meer over hoe ICT kan helpen bij het verminderen van werkdruk in het onderwijs.

  • Of leerlingen digitaal werken of op papier, als leraar let je op de privacy van leerlingen en die van jezelf. Juist op een school kan dat een uitdaging zijn. Gelukkig zijn er voor scholen hulpmiddelen beschikbaar. Ontdek bijvoorbeeld met je team hoe privacybewust jouw school is met de Quickscan privacy.


Direct met het Bliepp! teamspel aan de slag?

De handleiding, spel- en dashboardposters en andere ondersteunende materialen vind je op de downloadpagina.


Deel je ervaring met het spelen van het Bliepp! teamspel

Wij zijn benieuwd naar je ervaring met het spelen van het Bliepp! teamspel. Ga naar contact en laat ons weten wat je ervan vindt.